Er is een dringende waarschuwing afgegeven nadat een tiener om het leven was gekomen door een elektrische shock nadat ze op haar telefoon in slaap was gevallen.

17-jarig slachtoffer

Het zou hierbij gaan om de 17-jarige Khorn Srey Pov, een Chinese vertaler die werkte voor het Sing Yon Kong Yik in Cambodja. Voor haar dood zou de jonge vrouw een douche hebben genomen nadat ze haar telefoon (met ze zaklamp aan) in de oplader had gestopt.

Toen ze uit de douche kwam zou ze naar verluidt direct op bed zijn geploft en op de telefoon in slaap zijn gevallen. Het duurde niet lang totdat de vrouw werd geëlektrocuteerd en gedood. Zoals je je kan voorstellen heeft het incident behoorlijk was discussies aangewakkerd op het internet.

BEKIJK OOK  Wetenschap: De temperatuur op aarde gaat 'binnen 5 jaar een kantelpunt bereiken'

De veiligheid van telefoonopladers

Dit is overigens niet de eerste keer dat iemand door een soortgelijk ongeval om het leven kwam. In 2013 onderzocht Apple de dood van een Chinese vrouw die naar verluidt werd geëlektrocuteerd nadat ze een oproep op haar iPhone had beantwoord terwijl deze aan het opladen was.

En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te vinden. Dit heeft volgens experts echter een reden. Hoewel de kans om geëlektrocuteerd te worden door een oplader zeer klein is, neemt de kans toe als er incompatibele of niet-standaard opladers worden gebruikt.

De onderstaande video geeft aan wat er kan gebeuren als je een goedkope oplader koopt.

Om die reden wordt de kans dat de oplaad ingang niet goed genoeg geïsoleerd wordt steeds groter. Dit kan op z’n beurt leiden tot oververhitting, elektrische schokken en zelfs brand.


Like it? Share with your friends!