Onderzoek toont verschil aan op levensverwachting wanneer oudere mensen gewicht heffen(1 minuten lezen)

Het onderzoeksteam onderzoekt momenteel het verband tussen spierkracht en specifieke doodsoorzaken, waaronder hartaandoeningen. Oudere mensen die gewichtheffen leven langer, is de conclusie uit een studie. Maar alleen als het met mate wordt gedaan.

De spierkracht bij 4.000 mannen en vrouwen tussen 40 en 85 jaar werd onderzocht tijdens de zes jaar durende studie. Hieruit kwam naar voren dat mensen met het vermogen om gewicht te heffen, langer leefden.

Maar actieve deelnemers van de sportschool moeten niet te hard van stapel lopen – mensen met aanzienlijk veel spierkracht hebben tot 13 keer méér kans op overlijden.

Spierkracht is nodig om alledaagse taken te doen, zoals trappen lopen, zeggen experts. Ook werd de spierkracht van bijna 4.000 niet-sporters onderzocht, door te tellen hoe vaak ze een gewicht konden tillen in de positie ‘Upright Row‘.

Dat houdt in dat de deelnemer op heuphoogte een gewicht vasthoudt en deze tot aan zijn schouders opheft met de ellebogen naar buiten wijzend. De onderzoekers zeiden dat het een algemene beweging is die in het dagelijks leven wordt gebruikt voor het oppakken van bijvoorbeeld boodschappentassen of kleinkinderen.

Studie auteur Prof. Claudio Gil Araújo, uit Brazilië, zei: “Dokters moeten overwegen spierkracht te meten en meer krachttraining te adviseren.”

Het onderzoeksteam onderzoekt momenteel het verband tussen spierkracht en specifieke doodsoorzaken, waaronder hartaandoeningen en kanker.

De onderzoekers zeiden dat de beste manier om spierkracht te vergroten, is om meerdere oefeningen te doen voor het boven- en onderlichaam, een gewicht te kiezen dat niet te gemakkelijk of te moeilijk is om te heffen; doe vervolgens 1 tot 3 sets van 6 tot 8 herhalingen waarbij het gewicht zo snel mogelijk wordt verplaatst met 20 seconden rust tussen elke set.

Begin met 6 herhalingen in elke set en verhoog naar 8 als de oefening te makkelijk gemakkelijk wordt.

Sporten is erg goed voor je lichaam en geest. Begin dus vandaag nog met sporten en haal je vriend(in), moeder, vader, tante, oom of ander familielid over om met jou mee te doen! Tag hem/haar in de reacties!

Bron: Ability to sit and rise from the floor as a predictor of all-cause mortality

-Advertentie-

Wat vind jij? Reageer hieronder